==l

W e O WTw O

e ] wWEs eSS

oW T SN W

THE Communications and
%.almur‘_:ﬁlinister},l Mr Oln

en eong, has criti-
c!secF The 1‘égt.r.';tits Times
and its sister paper, New
Nation, for what he de-
scribed as their “‘irrespon-
sible, misleadi and
rumour-mongering’’re-
ports on bus fare in-
creases and a recent sei-
zure of video-tapes.

He said The Straits
Times, by publishing on
Oct 27 a “'grossly inaccu-

- | rate” report about an ex-

ed all-round five-cent

rease in bus fares and

a hike of up to $10 in the

cost of a concession )

misled the public in a

| highly irresponsible man-
ner.

And New Nation, by
headlining a Nov 12 report
“Dialect tapes seized”,

ave the public the mis-

ading impression that
the government was act-
ing specifically against
dialect videotapes when
the seizure was part of a
continuous police action
against uncensored tapes.

Triggered

Accusing English-lan-
guage newspapers of
'playinﬁ games’’, Mr
Ong, who is MP for Kim
Keat, said they had failed
in their basic duty of in-
tormin% their readers
accurately.

He made these remarks
when he spoke in Manda-
rin to several Chinese
newspaper reporters after
a kindergarten graduation
ceremony held in the
auditorium of Pei Dao
Seconda School within
his constituency on Sun-

daﬁ.
‘Reporters from the
English-language news-
ﬁapers were not present.
or was there any jour-
nalist from the Singapore
. BroadcastintgsCorporation.
His criticism was trig-
Fered off by a question

rom a Nanyang Sian
Epu reportel-,nilr Ei Hmag

1. .

_Mr Li had -asked if the
Singapore Bus Service's
dec?slon to call in foreiﬁh
tra rt experts to he]
plan for the future waul
affect the government’s

decision on the proposed
Mass Rapid ransit

pr‘(I)jﬁct. :
e minister replied
that the two matters were

not related. Then, putting
aside his elaboration on
this subject, he started
talking about The Straits

Times and New Nation.
He referred to what he
described as a ‘‘headline”
repert in The Straits
Times at the end of Octo-
ber about bus fare hikes.
At this point, Mr Li
inted out that his paper,
anyang Siang Pau, Ef]d
published something on
that even before The
Straits Times did.
Although Mr Li did not
elaborate, he was evident-
ly referring to a front
g_a e report the Chinese
y carried on Oct 21,
complete with a bold ban-
ner headline in black
characters against a red
background.

Reliable

That report said, among
other tl-::ll"’O , that bus
fares would go up at the
end of the year or early

|next year by no more

than 10 cents and that
they, like utility charges,
would be adjusted periodi-
cally.

Quoting reliable
sources, it said also that
one option open to the
SBS in its latest round of
increases was to leave the
fare structure.intact but
increase the costs of con-
cession passes.

Another was to increase
fares but not alter the
number of fare stages
covered by each of them.

Mr Ong did not react to
Mr Li’s reference to the
Nanyang’s front page
splash but dealt instead
with The Straits Times re-
port of Oct 27, which ap-
peared as a single-column
article on Page One under
the byline of transport re-
porter Edmund Teo.

Mr Ong said there was
no basis at all to The
Straits Times report,

6.18 a.m.

Jdew days later,

The weather

UP TO 1 p.m. TODAY: Cloudy With Occasienal
Light Rain In The Early Morning. TEMP. (C)
up to 6 a.m. tomorrow: 31 max., 24 min. SUN-
SET today: 6.21 p.m.; SUNRISE tomorrow:

which he described as
misleading and irresponsi-
ble. It pained arnd angered
him, he said.

Though The Straits
Times had maintained
that the report was accu-
rate at the time of writ-
ing, his view was that the
newspaper had failed in

its basic duty of informing |

its readers accurately.

- He then cited as anoth-
er example of a failure of
newspapers, their inade-
quate education of read-
ers about the Central
Provident Fund’s Home
Protection Insurance
Scheme. Here he included
the Chinese newspapers in
his eriticism.

Returning to the subject
of bus fares, he said the

overnment indicated in

arch that there would
be a second round of
minor adjustments after
the increases in May.

But New Nation, in the
third week of October,
and The Straits Times, a
still
carried ‘*headline’’ re-
ports about the expected
increases.

The New Nation report
Mr Ong referred to ap-

ared as a front page
ead article on Oct' 21
under reporter Rav
Dhaliwal’s byline. :

Quoting sources too, she
reported that the SBS was
studying two proposals.

Same report

The first was a three-
deriomination fare system
of 40 cents, 60 cents and
B0 cents, compared with
the present one of five
different fares. The other

posal was an all-round
crease of five cents.
Two Chinese papers, the
Shin Min Daily and the
Min Pao, carried similar
reports the next day. The
Straits Times report
which followed five days
later was Edmund Teo's
story. .
He also' quoted sources
as saying that full fare
paying passengers could
expect an all-round five-
cent increase while con-
cession holders might
have to pay $1 to $10
m(}'irﬁ'report i
was, in turn,
followed by similar re-
ports in three Chinese
gﬁﬁrs the next day — the
Min, Min Pao and

.Sin Chew Jit Poh. ,

Scoop |

Mr Ong said The Straits
Times report gave the

People a completely un- |-

ounded impression that
there would be an all-
round five-cent increase
in fares and that conces-
sion holders would have to
pay $10 more.

If reporters wanted a
scoop, he said, they
should write about how,
this  time round, the fare
mcrl'eases would be mini-

mal.
The SBS did not have
the proposals Edmund
Teo wrote about, and the
Communications Ministry
had not seen them.
. When a Chinese news-
paper reporter present
told Mr Ong that Edmund
Teo had maintained. that
he had checked and was
convinced at the time he
wrote his report that it
was accurate, the minis-
ter said: ‘‘Rubbish.”
Though he could not
give details about the fare
increases, he could say

that the proposals were
far less than what were
reported

g‘%e increases were not
even half of what The
Straits Times reported, he
said. An official announce-
ment. is expected in a
week or two.

Mr Ong then told the
reporters present they
could report him as con-
demning The Straits
Times for rumour-mon-
gering and failing in its

uty of informing the peo-
ple accurately.

Turning to the Nov 12
New Nation report on the
seizure of video-tapes, he
said the truth of the mat-
ter was that the police, as
part of their continuous
action against uncensored
tapes, recently seized a
large quantity, among

& (ilohal Weather delaved.

Teng Cheong raps
Straits Times
and New Nation

them dialect tapes.

But the misleading New
Nation headline made it
appear as if the govern-
ment was taking ific
action against dialect

tapes. -

ﬁu‘s, to him, was an
indication that the Eng-
lish papers were showing
an increasing tendency to
up]'ay ames.”

He did not elaborate on
what he meant but return-
ed instead to the subject

of foreign rts for SBS
and the MRT project.
GROUP

EDITOR’S

COMMENT:

WE are shocked, of

course, by the statements
Mr Ong has chosen to
make against the English-
language press, in c-
ular against The Straits
Times and New Nation.
Yesterday we re-exam-
ined the circumstances
surrounding the three
stories Mr Ong criticised.
We' asked ourselves:
HAVE we been irre-
sponsible? We read anoth-
er newspaper’'s page one
lead story on Oct 21, and
both New Nation and The
Straits Times took pains
to check the facts before

pub reports on the
same subject.
New Nation reported

the same afterncon that
5BS was studying two
%ropusals. The Straits

mes reported six days
later that two forms of
increases were under ac-
tive consideration,

If New Nation and The
Straits Times were to
name their sources, no
one, not even Mr Ong, we
think, would feel that the
two newsi%apers had been
irresponsible.

Unfortunately, . the
ethics of our profession
prevent us from naming
sources who declined to
be named.

We are not saying and
we do not believe that Mr
Ong was not telling
gdth “-;hen he salllil that he

not seen suc
als from SBS. saaa:

But, believe us, New
Nation and The Straits
Times made the checks
and took reasonable steps
to ensure that what they
were going to publish was
fact and not rumour or
speculation.

SBS was considering
those proposals, we were
told by responsible people
we had no reason to
doubt.

Now the cgeslion we
ask ourselves is: Why has
the Minister not been told
about 5SBS thinking at the
time?

Unintended

HAVE we started ru-
mours, misled the people
and confused them? We
did not start the rumours,
if they can be called ru-
mours, because we were
not the first and only
news
month, on impending bus
fare increases.
eﬂNew Natio?'smunintend-

linking o e action
against uncensored video-
tapes to the Speak Manda-
rin ‘ campaign was most
unfortunate. But it was
not part of the ed
‘‘tendency of playing
gam-’l

The tapes seized in-
cluded those containing
Cantonese television
ilms; as background the
New Nation report men-
tioned the Speak Manda-
rin camfajgn, and the
headline focused on what
was thought to be the
newsiest point.

The social and political
implications of such link-
age were not realised,
Barticularly when the po-

ce action had nothing to
do with the Speak Manda-
rin campaign.

New Nation did not
hesitate the very next day
to clarify its report and
express regret.

We believe it is not
possible to find one news-
Eaaper anywhere, which

s not made a mistake
or created a wrong im-
pression unwittingly.

Let us remember that it
is not possible to find a
single person who has not
erred

So why has the English-

| language press been sin-

gled out for such criti-
cism?

We are sad too, like Mr
Ong. But we hope we will
be able to clear up the
misunderstanding that
obviously exists. —
PETFR H. 1. LIM

the |

per to report last —

f




ME LIM

| Hepatitis
vaccine
licensed
for use
—in US—

MEW YORK, Tues.

THE US Feed and Drug
Admlnistrn:’g allt:;
I.Im yuie
appreval eof the y

9

od fer use In the
United States.

The vaccine was the re-
zult of abeut 13 years
of research and devel-
spment Merek

and Re-

1t has Iw::hdgul high-

ly effective In pretect-

hepatitis

B virus, a majer
cause of ilver disease
threugheut the world.

ﬂ-.@l’ the 200,000 to 300,000

"iinew llver infections In

the US every year,

about 56,000 cases are

serious to in-.
velve Hz and
other ts, like naa-

sen, e and sob-
stantial Hver da
In a

Major problem
Hepatitis B virus Is cor-

sldered a majer
health problem In
Africa and Asia and Is

believed to be a sig-
nificant facter In lver
cancer in these re-
glens,

Liver cancer acceunts
fer 28 to 40 per cent of
all cancers Iim some
mons of Afriea and

In some Asian pepuls-
tiens, as many as 29
or even 50 per cent of
the pepulation are
carriers of the virus,
sccording to Dr Maau-
rice eman, vice

dent for viras
and cell H.l.r? re-
search of erck
and Dehme Re-
Laborateries.

in Asia seem closely
linked to prier Infec-
tion with the viras,
some health experts
have specuiated that
widespread use of a
vaccine would bring
major reductions in
the tell of liver cancer
there.

Liver cancer Is relative-
Iv oncamman in the

1 oo
vaecine ns
hepatiiis to bemm-

A

MR ONG

TENG CHEONG MEETS

THE PRESS AND...

2 Authoritative
‘sources prove

unreliable

By LESLIE FONG Deputy Editor

MR TAN

‘I am sorry but
I’m also proud

of our reporters

GROUP EDITOR Peter
Lim said last night that
he was proud of the two

' decision not to
name their sources, even
this was at some
cost o their own credibil-
ity and the credibility of
their e :

“Rav wal and Ed-
mund Teo told me they
took that decision for one
reason and one reason
only,” Mr Lim said. *The
general credibility of jour-
nalists is more important.

‘““They believe that, in
this case, the public can
{ggge for themselves. And

y have enough faith in
our readers to feel that
they will not conclude we
have made up those

ﬁ."

Why do
sist on the
with .t this ?journahstlc

ou
E:I'inciple, the flow of
mr(:zatent;?]n e &sgiﬂng to
, ace
Mr Lim

Certainly, journalists
can abuse l{ﬂs right and,
in many countrig
right is not
law or in pra g
without it, there cannot be

9

responsible journalism ei-
ther

In the case of The
Straits Tifmes Group and
the bus fare increase
stories, the two sources
are still in responsible
pogitions that make them
authoritative g.seople to
talk to about SBS.

_Although they had in-

variably proved reliable
in the past, they have let
down the two reporters
and their newspapers this
time. What was
tive?
" “We can only speculate
on that,"” MryLipmecsaid.'
“But there is no doubt it
was highly irresponsible
for them to have given
our reporters information
we now are convinced was
not correct.

“We were misled, and
our on Oct 21 and
2’3’p01 our readers.d We
apolo to our readers
and sti;;ml\![r Ong. Teng

“It unfortunate that
our professional ethics
prevent us from exposin
those who misled us an
also, 1 t, Nanyan

(S)icatnﬁ-l:au _ [3.3 report 0%

eir mo- |

STRAITS Times group editor, Mr Peter H.L.
Lim, yesterday maintained that the sources
who provided information for two recent
reports on bus fare increases were authorita-
tive but conceded that they were now proven

unreliable.

This was the upshot of .an hour-long discus-
sion between him and Communications Minister,
Mr Ong Teng Cheong, in what turned out to be a
most unusual press conference.

Mr Lim reiterated that
The Straits Times and
New Nation had acted re-
sponsibly and had taken
ﬁins to check the facts

fore publication.

The newspapers, he
said, relied on sources
who were /not only au-
thoritative but also had
direct access to proposals
relating to fare increases.

Those were sources who
had been reliable with
information concerning
the Singapore Bus Service
on previous occasions.
There was no reason to
doubt them — until yes-
terday afternoon.

Handicap

1f the newspapers erred,
they erred in good faith,
for they were depending
on the integrity of the
sources.

Mr Lim said that his
handicap was that he
could not, in defence of
the newspapers, name the
sources as this would con-
stitute a serious breach of
journalistic ethics.

But in view of certain
revelations at yesterday’s
meeting, he would return
to Times House, E}ay a
tape-recording of the dis-
cussion and leave it to
New Nation regorter Rav
Dhaliwal and her Straits
Times colleague Edmund
Teo to decide whether
they now felt free to name
their sources.

They should consider
such a course of action,
because their sources had
let them down, perhaps
even made use of them
for whatever reason, and
lacked the moral courage
to own up in the face of
accusations of irresponsi-
bility and rumour-monger-
ing against their news-

apers.
£ |P_§5t night, both report-
ers decided not to name
their sources, a decision

I’ul]g endorsed by Mr Lim
and their editors. (See
columns 7 and 8).

Earller, at the press con-
ference, the situation was
summed up by Mr Sim Kee
Boon, Permanent Secretary
(Communications), in an
aside: ““You have been taken
for a ride.”

atlic by 3. O . meooms
c ¥ n response
fo The Straits 'l;ldmes Pl:?ahr.ik
page report yesterday on his
cﬂticlsergo of The BS'trails
Times and New Nation and
Mr Lim’s comment that the
English-language press
sht:uid not have been singled
out.

The minister said he
stood by his condemnation
of New Nation's report on
Oct 21, which said the
SBS was considering an
all-round five-cent fare in-
crease and a three-tier
fare system, and The
Straits Times report of
Oct 2T about ‘the ¥
increase and a proposal to
raise the cost of conces-

sion by between §1
and Jlﬂ‘

Mr Ong maintained that
there was absolutely no
\basis to those 'reports.
What irked him was the
insistence that the sources
‘were reliable.

He said the imporiant
point was how reliable the
sources . were. He noted
that Mr Lim had said
there could be no disclo-
sure of the sources.

Forwarded

a](}n his , he brought
ong to press confer-
m'n':lsl:Er ‘“‘all the reliable
sources you can lay your
hands on.'"

These were the officials
who had access to the
fare increase pro Is
submitted to the ministry
by SBS and, in turn, for-
warded to the Cabinet
with minor chang:{s.

Apart from Mr Sim,

Because liver cancers

nett is yours

AulgFlash.
Fully automatic
operation

‘with the

FX-D Quartz
camera.

This superb, fully-automatic flash worth

$88

HHR B

when you buy the Coritax—inspired

they were, from the SBS,
Messrs: Tan Kong Eng,
ma director, Lim
Leong K Geok, executive
direetor, and Mah Bow
Tan, general manager,
and, from the ministry,
Messrs Ho Cheock Sun, .
ditector (land transport:;
divison), and Jaspal
. h, assistant director!
in the same division. :

In response to gues:
tions, Mr Tan said ‘i
SBS had never considered
the fi\;&chlelntminc;t mg

roposal. The thou
got even entered mind
or that of his colleagues
present.

They had considered in-
creasing the costs of con-
cession passes but the
range was not the §1 to
$10 rf.m'ﬁlc:‘ted by The
Straits Times.

The three-tier fare sys-
tem was_first mentioned
in the 1980 SBS annual
report, and was no more
than a long-term proposal
for the future.

Mr Tan was asked about a
front page report in the Oct
21 Nanyang Siang Pau,
which said, among other
things, that the fare increase
would net exceed 10 cents.

He said that as that could
mean anything from ‘‘zero
cent to 10 cents,”” an in-
crease falling within that
range was possible, especial-
ly as past records showed

% See Back Page: Col. 4




The reporter even
read back story
to check the facts

“ From Page One

that fare increases rarely
went up to 20 cents.

Asked how he could then
assert that a fivecent in-
crease was never considered,
he argued that this was be-

cause the range mentioned -

bf the Chinese daily was “'so
big.”

At this point, Mr Sim
interrupted to say that the
Nanyang report was more
about a ‘‘theoretical possibil-
ity,”” to which the minister
added the observation that
Nanyang was, in any case,
incorrect too.

‘Definitive’

Mr Sim said that The
Straits Times report by Ed-
mund Teo was too definitive,
and that when reporting a

ible increase of $1 to $10
n the costs of concession
, it was the figure of

10 that would hit commut-
ers.

. Mr Lim said that, hand-
icapped by his inability to
name the sotﬁmes' he could
not prove the news ?
case to Mr Ong or lhepﬁau‘ﬁﬁ,

He could only say in all
sincerity that he had gone
into the matter at great
length and, having cross-
examined the reporters and
watched their demeanour, he
was satisfied that the
sources were people in re-
sponsible positions.

It was Koasible, he went
on, .that these sources told
the reporters one thing and
somebody else something dif-
ferent altogether, and it was

ible that the newspapers

d been used by people to
“fly certain kites or float
certain trial balloons'’ to test
public reaction.

The reasonable step Mr
Teo took was to read back to

The weather

the sources what he had

written.
Mr Ong said that though
he did, m time to time,

float ideas, this was invari-
ably: done in the form of
speeches, never by. talkin
privately to newspaper edi-
tors. Neither would officials
in the ministry or SBS.

In this instance, the qués-
tion of fleating ideas did not
arise as, he disclosed, the
SBS submitted its proposals
on the fare increases to the
ministry in late September.

And the ministry, in turn,
submitted them, with some
minor changes, to the Cabi-
net on Oct 19, which was twa
days before the Nanyang and

reports were published.

There was definitely noth-
iﬂrllf in the proposals about an

-round five-cent increase
or an increase of up to $10 in
the costs of concession

passes.
Stunned

Where the minister was
concerned, this was how it
was, unless the journalists
present said he and his offi-
cials were unreliable and
conspiring to lie.

To this, Mr Lim said he
was now satisfied that the
newspapers’ two sources,
though authoritative, were
not reliable. He was still con-
vinced that the reporters had
taken pains to check their
reports and he had no reason
to doubt them.

He and his colleagues
were stunned, shaken and
shocked by Mr Ong's attacks
which were directed against
the English press only
though Nanyang also carried
a report on fare increases.

On this point, Mr Ong said
that he left out mention of
the Chinese newspapers
when, in speaking to their

UP TO 1p.m. TODAY: Generally Fair.
TEMP. (C) up to 6 a.m. tomorrow: 31 max., 26

min.

SIUUNSET todav:

6.21 n.m.: SUNRISE

reporters on Sunday, he hit
oult:oat the ST and NN be-
cause he had already chas-
tised Nan{:gg's chief editor,
Mr Mok Kwang, about
its speculative reporting.

Yesterday The Straits
Times reported that all Chi-
nese newspa?em carried
stories on the impending bus
Jare increase last month.

Mr Ong went on to say
that he had not opened up
the issuie earlier because he
did not want it to be linked
to the Anson by-election.

He did not want the gov-
ernment to come 3.01;[53 as
]ﬂllting blame on The Straits

mes or New Nation for the
Anson defeat as the peo(?le’s
displeasure over pending
fare increases was but only
one of a whole host of factors
accounting for it.

Now, when an official an-
nouncement about the in-
creases was about to be
made, and the increases
were going to be minor, he
did not want the public to
gain the impression that the
officials were all conspiring
and had something to hide
and that after the defeat in
Anson, they reduced the pro-
posed increases.

. Apology

v 4

As the press conference
drew to a close, and Mr Ong
and his officials were about
to get up and leave, Mr Sim
appeared to be lost in
thought.

Mr Lim asked him: “You
have something else on your
mind, Mr Sim?""

Mr Sim said he was won-
dering if The Straits Times,
in its report of the press
conference, intended to intro-

duce an apology.
poagﬁed: “Is one

Mr Lim
called for?"

Mr Sim’s view was that in
the light of what had been
established at the press con-
ference, a note of apology
might not be out of place.

r Lim's reply was that
he would think about it and
would give the suggestion his
serious consideration.




	Straits Times, November 17, 1981, p. 36
	Straits Times, November 18, 1981, p. 1
	Straits Times, November 18, 1981, p. 40

